Dags för uppdatering kring VAB projekten. Denna gången koncentrerar vi oss bara på Öglunda och den mängd frågor vi får angående inkoppling av er fiber.
Öglunda:
Vi lämnar ju ok för inkoppling av Vatten-Avlopp fortlöpande och efter varje avslutad etapp. Därefter gräver ni i era trädgårdar och tar då samtidigt med er fiberslangen så att den hamnar inne i huset eller framme vid husets yttervägg, så långt allt väl. Vi har full förståelse för att ni då tycker att ”nu har jag gjort mitt, kom hit och montera fiberelektroniken”, detta är dock ett moment som vi hela tiden har sagt att det tar viss tid. På samtliga stormöten har vi informerat att ”fibern kommer sist, ibland långt efter klartecknet på inkoppling vatten-avlopp”.
Vad beror då detta på?
Vi kämpar varje dag med att hålla den budgetsiffra ni som beställare/betalare har fått, vi jobbar stenhårt med att effektivisera och ett av dessa moment är just fiberblåsning och insvetsning/montage av kundutrustningen, inne i era hus. Det är väldigt ineffektivt att ta er en och en i kopplingsskåpen, vi måste få avvakta tills helst alla som får sin fiber från ett visst skåp har grävt i sina trädgårdar. Det är inte särskilt ofta vi väntar tills alla är klara men ett mål är att vi i alla fall bara ska behöva blåsa och koppla in i samma skåp ”ett par gånger”. Detta väntande kan ju den som är snabb sin trädgård känna frustration över men detta är förklaringen till förfarandet.
Vi vet att ni just nu bara vill få allt inkopplat och klart och det är det alldeles överskuggande, vi vet också att när ni fått allt inkopplat och det har gått en tid så hamnar allt fokus på ”vad blev nu slutsumman, ska jag betala mer än budgetpriset”. Ett sätt att hålla budgetsiffran i schack är att få effektivisera fiberprocessen.
Vi måste också nämna att det finns andra saker som kan påverka tidplanen, vi lever ju under ”corona-hotet” och visar det sig att det åter blir en större risk så kanske vi tvingas avbryta hembesöken. Då kommer inte tidplanen nedan att hålla.
Vintern kan också spela in, vi får svårt att blåsa i fiberkabel i slangarna om samtliga rörändar fryser, där är vi ju såklart inte ännu men det är ändå en risk framöver.
Vi ska ändå ge en liten bild av tidplanen för inkoppling av fiber i just Öglunda:
Ett viktigt moment i processen är att ni skrivit under och skickat in ert fiberavtal till Fastbit. Ni har fått ett särskilt brev från dem, säkert för ganska länge sedan, detta måste ni ha skickat in annars finns ni inte med i listan på insvetsningar. Är ni osäkra på om ni gjort detta så kontrollerar ni med Fastbit i Skara.
Vi gör allt vi kan för att hjälpa er och det hoppas vi att ni förstår
Med vänlig hälsning Vallebygdens Energi via Richar